بسم الله الرحمن الرحیم

 

الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ۲۷

همانانى که پیمان خدا را پس از بستن آن مى ‏شکنند و آنچه را خداوند به پیوستنش امر فرموده مى‏ گسلند و در زمین به فساد مى ‏پردازند آنانند که زیانکارانن

 یَنْقُضُونَ : همیشه در حال پیمان شکنی هستند

 فساد عاقبت پیمان شکنان  : در ابتدای آیه کلمه  یَنْقُضُونَ  و در انتهای آیه کلمه  یُفْسِدُونَ  و این یعنی افرادی که کار دائمی آنها پیمان شکنی است در نهایت فاسد خواهند شد

 

 

 

کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ۲۸

چگونه خدا را منکرید با آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد باز شما را مى میراند [و] باز زنده مى ‏کند [و] آنگاه به سوى او بازگردانده مى ‏شوید

مرگ و حیات که بسیار در قرآن کریم از آن یاد شده یکی از راه های درک وجود خداست

راه دیگه سئوال از فطرت خودمون!

 

هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ۲۹

اوست آن کسى که آنچه در زمین است همه را براى شما آفرید سپس به [آفرینش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار کرد و او به هر چیزى داناست

 لَکُمْ  : نعمت های الهی تنها برای مومنان نیست و همه می توانند از آن برخوردار شوند و به همین دلیل ثروتمند بودن و برخورداری از نعمت های دلیل بر خوب بودن نزد خدا نیست زیرا این نعمات برای همه است حتی کافران!

هستی برای انسان خلق شده اما انسان برای این هستی خلق نشده و این دلیل وجود دستورات حرام است

 

 

وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ۳۰

و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آیا در آن کسى را مى‏ گمارى که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را] تنزیه مى ‏کنیم و به تقدیست مى ‏پردازیم فرمود من چیزى مى‏ دانم که شما نمیدانید

اینکه چطور فرشته ها می دانستند انسان فسادگر هست احتمالاتی داره:

1.چون انسان موجودی است مادی و ماده فساد انگیزه

2.تجربه؛ شاید قبل از انسان موجوداتی به مانند آن خلق شده بودند (موجوداتی مانند نسناس {اینجا} )

3. خبر از خداوند متعال

 خلیفه : منظور خلیفه بودن تک تک انسان ها نیست بلکه منظور این است که افرادی از نسل انسان شایسته ی خلافت هستند

خداوند نیازی به خلیفه و جانشینی ندارد و خلیفه شدن انسان تنها برای تکریم اوست و البته سنت خدا این است که کارها با واسطه انجام شود

إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً : از همون اول قرار بود بیاییم روی زمین!

 تعیین جانشین  : خلیفه و جانشین را خداوند معرفی می کند (همین طور در داستان هارون حضرت موسی(ع) )

 سئوال و تسلیم بودن  : حتی فرشته ها هم حرف خداوند را بی چون و چرا قبول نکردند و سئوال پرسیدن و کاوش کردن در عین تعبد و تسلیم بودن هیچ مشکلی ندارد

 انسان دائما در فساد  : فرشته ها گفتند فساد کار دائمی انسان است و خداوند هم این حرف را رد نکرد

 شرط رهبری عدالته  : فرشته ها به فسادگر بودن خلیفه اعتراض کردند پس پیداست که شرط رهبری عدالته

 انسان برترین عبادت کننده  : فرشته ها به خداوند گفتند که ما به جای انسان تو را عبادت می کنیم اما خداوند اراده خود را تغییر نداد و این نشان می دهد که بادت انسان از عبادت فرشته ها برتر است زیرا در راه عبادت انسان موانعی است و در عبادت فرشته ها نیست

 جانشین بر روی زمین  : خداوند ابتدا زمین را خلق کرد و سپس جانشینی روی آن تعیین کرد و این یعنی خداوند متعال قبل از هر عملی اسباب آن را فراهم می کند

 

وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ۳۱

و [خدا] همه [معانى] نامها را به آدم آموخت‏ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست مى‏ گویید از اسامى اینها به من خبر دهید

 الْأَسْمَاءَ  : اسامی که خداوند به انسان آموخت در واقع حقیقت علوم بود تا انسان شایسته ی دریافت هر علمی داشته باشد

انسان در علم بر فرشتگان برتری دارد

 

 

قَالُوا سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ ۳۲

گفتند منزهى تو ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته‏ اى هیچ دانشى نیست تویى داناى حکیم 

شیطان و فرشته ها هر دو مخالفت کردند با خلقت انسان اما فرشته ها مخالفتشون در حال تسلیم بودن بود اما شیطان سرکشی کرد و این باعث رانده شدنش شد

 

 

قَالَ یَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ ۳۳

فرمود اى آدم ایشان را از اسامى آنان خبر ده و چون [آدم] ایشان را از اسماءشان خبر داد فرمود آیا به شما نگفتم که من نهفته آسمانها و زمین را مى‏ دانم و آنچه را آشکار مى ‏کنید و آنچه را پنهان مى‏ داشتید مى‏ دانم

 ضرورت به کار گیری علم  : خداوند در آیه 31 معنای علوم را به انسان آموخت و در این این آیه از انسان خواست تا از علم خودش استفاده کند 

 إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ  : در این آیه خداوند اول صحبت از دانستن امور غیب می کند و سپس امور آشکار و این یعنی هیچ چیز بر خداوند پوشیده نیست

 

 

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ ۳۴

و چون فرشتگان را فرمودیم براى آدم سجده کنید پس بجز ابلیس که سر باز زد و کبر ورزید و از کافران شد [همه] به سجده درافتادند

 شیطان از جنس جن  : شیطان از طایفه جنیان بود اما به خاطر عبادت زیاد در شمار ملائکه به حساب می امد

 سجده بر غیر خدا  : سجده بر غیر خداوند چون به فرمان خداوند بود شرک نیست ( هرچه به فرمان خداوند باشد شرک نیست )

 سوره اعراف آیه 11  : سجده فقط برای خودش نبود بلکه به خاطر نسلش بود

 سوره حجر آیه 29  : سجده به خاطر روحش بود و نه جسمش

 شایسته سالاری  : لیاقت از سابقه مهم تره زیرا فرشته ها خیلی قبل تر از انسان بودند اما خداوند انسان را بر آنها برتری داد

 

 

وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ ۳۵

و گفتیم ای آدم تو با همسرت در بهشت ست کن، و از (نعمتهای) آن گوارا هر چه می‏خواهید بخورید (اما) نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد!

 تبعیت در مسکن  : خطاب خداوند به آدم سپس حوا برای ست در بهشت وم تبعیت زن از مرد در مسکن را داره

 الْجَنَّةَ  : بهشتی که آدم و حوا در آن ست داشتند با بهشتی که برای پاداش اعمال وعده داده شده فرق دارد به چند دلیل :

1. از بهشت کسی را بیرون نمی کنند  حجر 48 

2. بهشت پاداش اعمال انسان است درحالی که آدم و حوا عملی انجام نداده بودند  آل عمران 142 

3. در قرآن بهشت (جنت) به باغ های دنیا هم گفته میشه

4. روایات

5. در بهشت ممنوعیت وجود نداره

 هر کجا روید غیر از نزدیک درخت  : اول پاداش بعد منع ؛ برای جلوگیری از فساد ابتدا باید راه خوبی را باز کرد

 لَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ  : نزدیک نشوید؛ به گناه حتی نزدیک هم نباید شد زیرا  خطر آلودگی وجود دارد

 

 

فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ ۳۶

پس شیطان موجب لغزش آنها شد، و آنانرا از آنچه در آن بودند (بهشت) خارج ساخت، و (در این هنگام) به آنها گفتیم همگی (به زمین) فرود آئید در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره برداری است.

 به گناه نزدیک نشوید  : نزدیکی به گناه باعث لغزش می شود

 زن خلقتی کامل  : در سایر ادیان در داستان آدم و حوا معتقدند که شیطان ابتدا حوا را گول زد و حوا باعث گمراهی آدم شد اما قران این موضوع را نفی می کند و مقاومت در مقابل شیطان را به زن یا مرد بودن نسبت نمی دهد

جانشینی روی زمین  : در آیات قبل صحبت از انتصاب خلیفه بر روی زمین بود و این اتفاقات تنها برای آمادگی آدم و حوا بود ( امر، نهی، شیطان، مجازات، وم پیروی از دستورات الهی)

 اهْبِطُوا  : انسان شایسته ی بهشت است اما به خاطر گناه سقوط می کند

 سوگند دروغ  : شیطان برای وسوسه آدم و حوا سوگند دروغ خورد

 

و برای آنها سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم!

الاعراف آیه 21 

 

 

فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ۳۷

سپس آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت (و با آنها توبه کرد) و خداوند توبه او را پذیرفت، خداوند تواب و رحیم است

 توسل به بهترین خلق عالم  : توبه آدم با توسل به حقیقت پنج تن آل عبا مورد قبول واقع شد

وقتی قرار است به درگاه خداوند توبه کنیم پس باید بر طبق فرمان و روش خداوند توبه کند

 

 

قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِیعًا فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ۳۸ وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ۳۹

گفتیم همگی از آن (به زمین) فرود آئید هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد کسانی که از آن پیروی کنند نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می‏شوند. (۳۸) و کسانی که کافر شوند و آیات ما را تکذیب کنند اهل دوزخند و همی شه در آن خواهند بود (۳۹)

 بخشش گناه و نه اثر آن !  : آدم و حوا بخشیده شدند ولی به بهشت برنگشتند و این به دلیل است که گناه بخشیده می شود اما اثر گناه می ماند!

 آرامش به قلب مومن نازل می شود  : امنیت و آرامش در سایه هدایت الهی است

 

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها