بسم الله الرحمن الرحیم

 

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ ۴۰

ای فرزندان اسرائیل نعمتهائی را که به شما ارزانی داشتم به خاطر بیاورید، و به پیمانی که با من بسته‏ اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم، (و در راه انجام وظیفه و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید. 

 بِعَهْدِی  : منظور نماز و رهبری الهی است

 یاد نعمت های خدا بودن سبب محبت به خداست

 برخورداری از نعمت ها در گرو وفای به عهد است

 در انجام کارها از ملامت هیچکس جز خداوند متعال نترسیم

 

 

وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکُمْ وَلَا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ ۴۱

و به آنچه نازل کرده‏ ام (قرآن) ایمان بیاورید که نشانه‏ های آن با آنچه در کتابهای شما است کاملا مطابقت دارد، و نخستین کافر به آن نباشید، و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید (به خاطر در آمد مختصری نشانه‏ های قرآن و پیامبر اسلام را که در کتب شما موجود است پنهان نکنید) و تنها از من (و مخالفت دستور من) بترسید (نه از مردم). 

 به هر آنچه خداوند نازل کرده باید ایمان بیاوریم و نه اینکه گزینش کنیم و هرچه مورد پسند ما بود قبول کنیم

 انحراف مردم به خاطر انحراف علما است و انحراف عل ما ریشه در وابستگی های مادی دارد

 

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ۴۲

و حق را با باطل نیامیزید، و حقیقت را با اینکه می‏دانید کتمان نکنید. 

 حق و باطل هرگز در کنار هم نخواهند بود و رسیدن به یک حق مجوز بر استفاده از ابزار ناحق و انجام اعمال اشتباه نیست

 ارزش انسان به شناخت و آگاهی اوست

 

 

وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا اَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ ۴۳

و نماز را بپا دارید و زکات را ادا کنید، و همراه رکوع کنندگان رکوع نمائید (و نماز را با جماعت بگذارید).

 وَأَقِیمُوا  : نماز صرفا خواندن آیات نیست و باید آن را با تمام شرایطش (اقامه کنیم) به جا بیاوریم

 در 27 آیه از قرآن نماز همراه با زکات آمده پس نماز بدون زکات مورد قبول نیست

 لحن این آیه جمع است همانند سوره حمد و این دلیل بر آن است که اصل نماز بر جماعت است

 دعوت به ایمان همان دعوت به عمل صالح است

 

 

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ۴۴

آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‏کنید، اما خودتان را فراموش می‏نمائید با اینکه شما خودتان کتاب (آسمانی) را می‏خوانید، آیا هیچ فکر نمی‏کنید؟

 کسی که خودش را رهبر و پیشوا می داند باید در ابتدا خودش را اصلاح کند

 کسی که امر به معروف می کند باید خودش هم عمل کنه

شرط اثر امر به معروف؛ عمل کردن خودآن شخص به آن عمل است اما اگر ما مشاهده کردیم کسی عمل خلافی انجام میده باید بهش تذکر بدیم حتی اگر ما خودمان عمل کننده به آن حرف نباشیم و دلیل اینکار این است که عمل نکردن ما به آن معروف یک گناه است اما اگر ببینیم کسی عمل خلاف انجام میده و تذکر ندیم این خود یک گناه دیگه است

 فراموشی طبیعی توبیخ نداره اما فراموشی که ما خودمان زمینه آن را فراهم کنیم مجازات داره

 خواندن کتاب آسمانی کافی نیست و باید در آن تفکر کنیم

 

 

وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ ۴۵

از صبر و نماز یاری جوئید (و با استقامت و کنترل هوسهای درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان گران است.

سه نوع صبر داریم:  صبر در مصیبت، معصیت و عبادت

 یاد خدا بزرگتر از تمام مشکلات است

 اقامه نماز سنگین است مگر بر خاشعان

 الرعد 24  : [و به آنان مى‏ گویند] درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر کردید 

 السجده 24  : رهبری به کسی می رسد که صبر دارد

 

 

الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ۴۶

آنها که ایمان دارند خدای خود را ملاقات می‏کنند و به سوی او باز می‏گردند.

 این آیه توصیف افراد خاشع در آیه قبل است

 ملاقات صرفا دیدن با چشم نیست

 ما حتی اگر اطمینان به دیدار در قیامت هم نداشته باشیم بازهم باید مراقبت کنیم (جایی که 1درصد احتمال خطر وجود داره باید 100درصد احتیاط کنیم)

 

 

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ ۴۷

ای بنی اسرائیل نعمتهائی را که به شما ارزانی داشتیم به خاطر بیاورید و نیز به یاد بیاورید که من شما را بر جهانیان برتری بخشیدم.

 نعمت های عمومی و اختصاصی که خداوند به ما عطا کرده را یاد کنیم

 فضیلت بنی اسرائیل مربوط به زمان خودشان و به خاطر پیروزی بر فرعون بود

 آل عمران 110  : در این آیه سخن از برتری مسلمانان بر سایر امت ها گفته شده

 همه نعمت ها از طرف خداست

 یاد خداوند با یادآوری نعمت ها یک مرتبه از یاد خداوند بودن است و مرتبه بالاتر آن یاد خدا به خاطر عشق به خود اوست

 

 

وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ ۴۸

و از آن روز بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی‏شود، و نه شفاعت پذیرفته می‏شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه یاری می‏شوند.

 این آیه نفی کننده باورهای اشتباه یهود و بت پرستان در مورد قیامت است:

 همه سبب ها قطع میشه (بقره 66)

 نسبت ها قطع میشه (مومنون 101)

 اجازه عذرخواهی ندارند (مرسلات 36)

 نه مال و نه اولاد کارایی ندارند (شعرا 88)

 فامیل و اقوام کمکی نمی کنند (ممتحنه 3)

 سلطنت نابود شده (حاقه 29)

 کسی شفاعت نمی کند (انیا 28)

 پول و جایگزین قبول نمیشه (حدید 15)

شفاعت یعنی چی؟ شفاعت یعنی جفت شدن و این یعنی باید یه کار خوب انجام داده باشیم تا کمکت کنند و دست خالی نمیشه امید شفاعت داشت!

اگه امید به شفاعت داریم باید بدونیم که:

1. شفاعت هست ولی نه برای هرکس

2. شفاعت برای قیامت هست و نه برزخ

3. در قیامت هم ممکنه بعد چندسال شفاعت بشیم

4. مشخص نیست چقدر از گناهانمون شفاعت میشه(شفاعت به معنای بخشش کامل گناهان نیست)

 پس بهتره به امید شفاعت نباشیم چون معلوم نیست که چه زمانی ؟ و به چه کسی؟ با چه مقداری میرسه؟

 

 

وَإِذْ نَجَّیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ وَفِی ذَلِکُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ ۴۹

و [به یاد آرید] آنگاه که شما را از [چنگ] فرعونیان رهانیدیم [آنان] شما را سخت‏ شکنجه میکردند پسران شما را سر مى ‏بریدند و زنهایتان را زنده مى‏ گذاشتند و در آن [امر بلا و] آزمایش بزرگى از جانب پروردگارتان بود

 یونس 92  : تاریخ میگیم تا شاهد باشه

 یادآوری نعمت های الهی مانع غفلت است

 

 

وَإِذْ فَرَقْنَا بِکُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْنَاکُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ۵۰

و هنگامى که دریا را براى شما شکافتیم و شما را نجات بخشیدیم و فرعونیان را در حالى که شما نظاره میکردید غرق کردیم

سه نعمت در این آیه یادآوری شده: 1. شکافته شدن دریا  2. نجات بنی اسرائیل  3. غرق کردن فرعون

 غرق کردن فرعون جلوی چشم بنی اسرائیل مهم بود براشون

 أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ  : مجازات ستمگران در حضور ستمدیدگان مرهمی است بر درد هایشان

 نحوه کار اسباب وابسته به اراده خداوند است؛ عصای حضرت موسی(ع) گاهی از سنگ آب می جوشاند و گاهی دریا را شکاف می داد

 

 

وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ ۵۱

و آنگاه که با موسى چهل شب قرار گذاشتیم آنگاه در غیاب وى شما گوساله را [به پرستش] گرفتید در حالى که ستمکار بودید

 عوامل انحراف  : 1. نبود رهبر

                       2. علم(هنرمند مجسمه ساز)

                       3. طلا

                       4. سادگی مردم

 

 

ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ۵۲

پس از آن بر شما بخشودیم باشد که شکرگزارى کنید

وَإِذْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَالْفُرْقَانَ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ۵۳

و آنگاه که موسى را کتاب و فرقان [=جداکننده حق از باطل] دادیم شاید هدایت‏ یابید

 نساء 48 و 168  : خداوند شرک نمیبخشه

 اما در این آیه شرک بنی اسرائیل بخشیده شد چون توبه کردن

 فرقان  : چیزی که حق و باطل از هم جدا می کند

 لعلکم  : هدایت به عهده ی خودتونه : انسان آزاد و دارای اختیار است

 

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها